1.0 PENDAHULUAN
Malaysia merupakan sebuah negara yang
didiami oleh rakyat berbilang kaum daripada pelbagai latar belakang budaya yang
hidup aman dan damai bersama. Integrasi antara kaum ini seterusnya membentuk
budaya Malaysia.Budaya ini menjadi sebahagian daripada budaya pendidikan di
sekolah yang turut meliputi budaya dari segi lokasi, pekerjaan ibu bapa,
pendidikan yang diterima, status ekonomi, sosial, keturunan, kuasa politik,
bangsa, bahasa, adat resam, kepercayaan dan jantina. Justeru itu, bagi
mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif, adalah penting bagi guru dan
pihak sekolah untuk membina persekitaran bilik darjah yang mesra budaya.Guru
perlulah kreatif dan bijak dalam menyediakan pelan bilik darjah yang mesra
budaya.
Umur, tahap persekolahan, minat dan
keperluan murid-murid dalam kelas tersebut perlulah diambil kira dalam
penyediaan pelan bilik darjah ini. Hasil daripada pembelajaran dalam
persekitaran bilik darjah yang mesra budaya ini, kita dapat melahirkan
murid-murid tanpa mengira latar belakang sosio -budaya yang seimbang daripada
segi jasmani, emosi, rohani, intelektualdan sosial selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan. Murid-murid ini seterusnya akan membentuk masyarakat
yang harmonis dan aman serta berjaya.
Menurut Najeemah Md. Yusof (2006),
pembelajaran merujuk kepada perubahan tingkah laku atau pengetahuan hasil
daripada pengalaman. Pembelajaran ini pula dipengaruhi
oleh persekitaran yang positif, atau disebut persekitaran
pembelajaran kondusif iaitu merupakan satu komponen yang amat penting dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam konteks pendidikan, Choong
Lean Keow (2008) mendefinisikan persekitaran pembelajaran yang kondusif sebagai
iklim dan budaya bilik darjah secara menyeluruh yang merangkumi beberapa aspek
seperti pola komunikasi, reka bentuk, pelan lantai dan susun atur ruang fizikal
dan kebolehan guru mengurus murid-murid dalam bilik darjah. Bersandarkan maksud
tersebut, dapat difahami bahawa persekitaran pembelajaran kondusif merupakan satu
keperluan wajib untuk memungkinkan proses pembelajaran berlaku dengan lancar.
Persekitaran yang kondusif ini merangkumi empat
aspek iaitu persekitaran fizikal, persekitaran
psiko-sosial, peraturan bilik darjah dan rutin bilik darjah.
2.0 Huraian Tentang Pelan Lantai.
Setiap pelajar mempunyai cara
pembelajaran yang berbeza-beza antara satu sama lain. Sebagai guru, kami tahu
bahawa setiap individu pelajar itu mempunyai budaya, latar belakang keluarga,
dan tahap sosioekonomi yang berbeza-beza Kepelbagaian yang wujud antara pelajar
perlu dikaji dan difahami dengan sebaiknya dalam membantu untuk memahami gaya
pembelajaran setiap orang pelajar dalam menentukan strategi pengajaran yang
lebih berkesan. Oleh yang sedemikian kami sentiasa memastikan strategi yang
dipilih bersesuaian dengan murid. Sebagai memenuhi keperluan pengurusan bilik
darjah yang mersra budaya, beberapa langkah telah kami tetapkan ke arah itu.
Antara langkah-langkah tersebut ialah:
2.1 Sebagai
guru, kita perlu tahu bahawa setiap individu murid itu mempunyai budaya agama latar belakang keluarga tahap
sosio ekonomi yang berbeza-beza. Ia juga adalah satu impak yang sangat penting
kepada murid untuk mencapai kejayaan daripada hasil pembelajaran mereka di
sekolah.
2.2 Layanan
yang sesuai ialah layanan berbentuk sama rata tanpa ada berat sebelah kepada
murid-murid tanpa mengira status dan latar belakang kehidupan seseorang murid
itu . Kepelbagaian murid, guru seharusnya bersikap adil dan saksama kepada
murid-murid mereka. Sebagai contoh, apabila seseorang guru itu berbangsa
Melayu, guru tersebut tidak seharusnya melebihkan murid bangsanya sendiri
daripada murid-murid berbangsa lain. Ia akan memberi kesan secara langsung
kepada murid-murid bangsa lain dan memberikan perspektif yang negatif terhadap
guru tersebut. Dengan itu, pemupukan semangat perpaduan tidak dapat dicapai
dengan jayanya. Oleh itu kami mengambil langkah dengan meletakkan
murid-murid dalam kumpulan yang
mempunyai pelbagai kaum.
2.3 Dalam
menghadapi kepelbagaian sosiobudaya di bilik darjah, guru seharusnya bijak
mengendalikan bilik darjah. Sebagai contoh dengan mewujudkan satu persekitaran
psikososial Guru tidak seharusnya memberikan layanan yang berat sebelah kepada
murid-murid. Ditambah pula apabila di dalam sesuatu bilik darjah itu mempunyai
murid-murid yang datang dari latar belakang keluarga yang berbeza, budaya yang
pelbagai, agama yang berlainan dan tahap kognitif yang berbeza. Kami sentiasa
memastikan layanan yang diberikan sama rata antara semua murid-murid tanpa
mengira bangsa dan agama.
2.4 Interaksi
dua hala yang bersifat ramah mesra dan produktif menimbulkan satu persekitaran
yang mesra antara guru-murid mengeratkan serta merapatkan jurang perpaduan
dalam kalangan mereka mudah dicapai semangat motivasi yang tinggi pemupukan
perpaduan. Kedudukan antara murid-murid yang duduk menghadap antara satu sama
lain membolehkan mereka berinteraksi dengan mudah. Dalam memupuk satu
persekitaran psiko sosial yang baik di dalam bilik darjah, seseorang guru itu
seharusnya mempunyai kemahiran dalam hubungan dengan manusia, khususnya
murid-murid. Sebagai contoh, beramah mesra, bersikap positif, mendengar masalah
murid, dan kebolehan memberi kata-kata pujian secara ikhlas . Ia merupakan satu
tret yang penting bagi seorang guru. Lebih-lebih lagi apabila terpaksa
menguruskan bilik darjah yang mempunyai kepelbagaian sosiobudaya, oleh itu kami
sentiasa menunjukkan sikap ramah sama ada dengan memberikan senyuman atau dalam
memberikan ucapan apabila berselisih dengan murid-murid dan lain-lain.
2.5 Dengan
kata lain, di sini terdapatnya unsur-unsur kurikulum tersirat , di mana kami
cuba untuk mendidik murid supaya menghormati antara satu sama lain serta
memupuk sikap yang baik dalam kalangan mereka. Apabila mereka melihat guru yang
berperwatakan mesra, secara tidak langsung memberikan mereka motivasi dalaman
untuk menunjukkan sikap seperti guru itu.
Guru perlu mengetahui pengetahuan yang
mendalam tentang sesuatu etnik. Kami juga perlu sensitif dengan tabiat dan
perangai bangsa sendiri dan penyataan yang dinyatakan dalam kelas. Pastikan
bilik darjah membawa imej yang positif kepada pelbagai kumpulan etnik. Sebagai
guru juga kami perlu sensitif dengan bangsa dan tabiat etnik pelajar dan tanpa
menilai pelajar melalui luaran sahaja. Guru juga perlu bijaksana dalam membuat
pilihan dan alat bantu mengajar. Mendalami budaya dan warisan etnik sendiri.
2.6 Mengetahui
sensitiviti setiap etnik dengan lebih mendalam untuk mencapai objektif
pengajaran. Sensitif dengan tahap perkembangan pelajar apabila terlibat dengan
aktiviti bangsa, etnik, budaya dan bahasa. Kami sentiasa berusaha untuk tonjolkan pelajar
sebagai pemenang. Guru memainkan peranan yang penting dalam kejayaan pelajar.
Kami gunakan teknik belajar bekerjasama dan kerja berkumpulan untuk
memperkenalkan bangsa dan integrasi kaum di dalam sekolah dan kelas. Semua
aktiviti di sekolah mestilah melibatkan pelbagai bangsa, agama dan etnik.
Sebagai kesimpulannya kepelbagaian sosio
budaya murid, secara tidak langsung menjadi cabaran utama dalam menghasilkan
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Guru perlu kreatif serta peka dengan
aspek ini kerana ia akan berubah mengikut peredaran masa. Guru yang berjaya
merealisasikan perkara-perkara ini merupakan guru yang berkesan dan cemerlang.
Kepekaan guru terhadap kepelbagaian sosio budaya ini adalah sangat penting
dalam dunia pendidikan. Apa jua cabaran yang mendatang, inilah dunia pendidikan
yang sebenar dalam usaha menyatukan kepelbagaian pelajar yang pelbagai budaya
seiring dengan konsep 1 Malaysia.
3.0 Pelan Lantai
Persekitaran Fizikal Bilik Darjah Yang Mesra Budaya
Konsep pengurusan persekitaran fizikal
bilik darjah yang mesra budaya adalah amat penting dalam pengajaran dan
pembejaran dalam abad yang mencabar ini dan lebih-lebih lagi melibatkan
murid-murid dari pelbagai latar belakang etnik.Pengurusan fizikal harus
melewati bukan hanya dari aspek kemudahan prasarana serta kemudahan fizikal
sahaja namun hasil dari pengurusan persekitaran fizikal dapat mewujudkan satu
suasana serta iklim pembelajaran yang kondusif dengan mengambil kira keunikan
perspektif dari pelbagai latar belakang budaya dan sosial.
Pengurusan persekitaran fizikal bilik
darjah telah dirumuskan oleh Fred Steele(1973) sedemikian “ the effects of
physical setting in a classroom is a setting for social interaction, symbolic
identification, growth, security,shelter and pleasure”. Kenyataan yang
diutarakan oleh Steele (1973) disokong oleh Lambert (1994) yang menyatakan
bahawa aspek persekitaran fizikal seperti dengan siapa dan di mana pelajar
duduk dapat membantu dalam interaksi antara mrurid dari latar belakang
lingustik dan kebudayaan yang berbeza.
Kriteria-kriteria
Fizikal Umum Untuk Mewujudkan Persekitaran Bilik Darjah yang Mesra Budaya
3.1 Aspek Fizikal :-
Terdapat meja dan kerusi yang sesuai
dengan murid dan boleh diubah suai mengikut
keperluan aktiviti. Murid diletakkan dalam kumpulan yang sama, terdiri daripada etnik yang
berbeza,· Menyusun atur tempat duduk semula murid-murid dalam bilik darjah
supaya terdapat kesamarataan taburan di antara murid-murid dari pelbagai
kumpulan etnik dan tidak hanya satu kumpulan etnik dikelompokkan dalam satu
kumpulan. Apabila ada perbincangan kumpulan atau aktiviti-aktiviti kumpulan
ahli-ahli kumpulan akan terdiri dari pelbagai kaum etnik. Secara tidak langsung
kepelbagaian kumpulan etnik dalam satu-satu kumpulan akan dapat diwujudkan
serta memupuk satu suasana mesra budaya,.Pembelajaran dalam persekitaran
fizikal yang mesra budaya akan merangsang pelajar untuk menimba ilmu secara
berkesan
3.2 Sudut-Sudut Pembelajaran:-
Dalam bilik darjah, terdapat pelbagai
sudut pembelajaran dan aktiviti yang dapat membantu perkembangan intelek murid
seperti sudut boneka, kognitif, kinestetik serta sudut kreativiti dan
sebagainya.Di samping itu, terrdapat sudut-sudut bacaan seperti buku cerita dan
majalah pendidikan dan sudut multimedia seperti komputer, televisyen dan
multimedia.
Aktiviti mengecat dinding dengan melukis
mural -mural biasanya dilakukan oleh guru kelas sendiri atau beberapa murid
yang menjadi pembantunya. Adalah sesuai sekiranya tema lukisan mural berkisar mengenai
perayaan-perayaan serta kebudayaan perihal pelbagai kaum etnik di negara
ini.Aktiviti sedemikian juga merupakan salah satu aktiviti yang sesuai yang
boleh dilakukan oleh murid-murid dari pelbagai latar belakang kumpulan etnik
supaya dapat memupuk perasaan kekitaan dalam kalangan mereka. Perbincangan
serta persediaan untuk lukisan mural secara tidak langsung akan dapat memupuk
nilai serta belajar untuk bertoleransi dan bekerjasama. Secara tidak langsung
guru telah berjaya secara tidak langsung untuk memujudkan persekitaran mesra
budaya.
Ruang untuk bekerja adalah penting untuk
memupuk nilai kerjasama dan tolong menolong antara murid dari pelbagai
latarbelakng dan budaya.Tugasan yang di berikan oleh guru dapat di bincang
diruang ini; di mana secara tidak langsung Atan, Kumari serta Kim Sengi dapat
berbincang untuk mendapatkan jawapan atau fakta untuk tugasan mereka.
Keberkesanan konsep ruang bekerja atau “work space” ini disokong oleh Woolfolk
(2001) yang menyatakan sedemikian bahawa “ the physical environment of the
classroom such as use of space, classroom setting and cocial dimensions
interact to shape classroom culture”
3.3 Sudut-Sudut Pembelajaran dan Bacaan:-
Selain daripada sudut-sudut yang biasa
guru juga boleh mewujudkan sudut baru seperi sudut budaya, sudut sejarah dan
sudut patriotik. Sudut-sudut ini dapat mendedahkan murid-murid kepada pelbagai
agama, adat resam, kebudayaan serta kepercayaan dari pelbagai kaum etnik di
negara ini. Secara tidak langsung murid-murid dapat memupuk nilai-nilai murni
seperti sabar, toleransi serta hormat-menghormati yang merupakan komponen
penting untuk mewujudkan perpaduan kaum .Guru juga boleh menyediakan pelabagai
aktiviti - aktivti multimedia atau interaktif di setiap sudut pembelajaran
tersebut untuk menarik minat murid-murid.Contohnya di sudut budaya ini Ali
dapat mengetahui tentang kebudayaan serta agama Samy dan sebaliknya agar
terdapat satu pemahaman yang jelas dan tidak prasangka agar tidak menyentuh
isu-isu sensitif serta menjaga sensitiviti sesuatu kaum etnik.Begitu juga
dengan murid-murid dari Sabah dan Sarawak.Tindakan mewujudkan sudut-sudut
pembelajaran disokong oleh Morrow dan Weinstein (1982) yang menyatakan
sedemikian “keep in mind to include a literacy center in your classroom to allow
pupils to explore, investigate and discover knowledge”.
Guru juga harus mewujudkan sudut-sudut
sejarah dan patriotik; di mana sudut-sudut ini akan meyedarkan murid-murid
betapa pentingnya perpaduan antara kaum-kaum dari pelbagai latar belakang etnik
untuk mewujudkan sebuah negara yang aman dan makmur. Secara tidak langsung ini
akan mewujudkan satu suasana mesra budaya dalam bilik darjah. Selain daripada
sudut-sudut pembelajaran, guru juga boleh menyediakan sudut bacaan di mana
bahan bacaan adalah terdiri dari buku-buku atau risalah-risalah dari Sabah dan
Sarawak atau sebaliknya yang mengandungi informasi mengenai sesuatu kaum atau
kumpulan etnik.
Sudut pembelajaran elektronik adalah
penting; di mana murid dari pelabagi latar belakang etnik dapat menggunakan
perisian “software” yang di sediakan oleh guru seperti aktiviti interaktif dan
multimedia untuk dapat melaksanakan tugasan dalam kumpulan.Semasa membuat
tugasan murid-murid dapat memupuk serta menghayati nilai-nilai seperti
bekerjasama, tolong menolong serta toleransi.
3.0 Kesimpulan
Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
akan terus meningkat setanding dengan mutu pendidikan di negara-negara maju
yang lain. Budaya sekolah dan iklim sekolah merujuk kepada sejumlah nilai,
budaya, praktis-praktis keselamatan dan struktur organisasi di sekolah yang
mempengaruhi dan memberi kesan kepada proses pembentukan tingkah laku dan
keselamatan pelajar di sekolah. Kaedah pengajaran dan pembelajaran (P&P),
keterbukaan dan bentuk hubungan yang wujud antara pentadbir, guru, ibu bapa dan
pelajar menyumbang kepada pembentukan iklim sekolah.Walau bagaimanapun, budaya
sekolah dan iklim sekolah adalah dua bentuk yang saling berkaitan.
Namun begitu, iklim sekolah lebih
merujuk kepada kesan persekitaran sekolah ke atas pelajar manakala, budaya
sekolah lebih merujuk kepada cara dan gaya guru dan staf bekerja dalam satu
kumpulan. Maka jelaslah di sini bahawa iklim sekolah serta budaya sekolah memainkan peranan yang sangat penting di
dalam mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang menarik. Untuk
mewujudkan suasana interaksi sosial yang baik, guru dan pelajar perlu
mengetahui peranan yang sebenarnya yang perlu dimainkan oleh setiap individu.
Ini kerana dalam usaha menyesuaikan diri dalam masyarakat, pelajar dipengaruhi
oleh berbagai-bagai egen sosialisasi termasuk keluarga, sekolah, rakan sebaya
dan media massa.
Sekolah sebagai institusi sosial
bertanggungjawab mewujudkan interaksi sosial dan pembentukan sikap kepimpinan
di kalangan pelajar dengan menekankan keberkesanan interaksi di dalam bilik
darjah. Usaha dari segi perubahan pengajaran dan pembelajaran,
meningkatkan teknologi, infrastruktur
dan perkakasan di sekolah seterusnya peranan dan tingkahlaku guru yang
menggalakkan proses pengajaran dan pembelajaran, mengenalpasti perbezaan antara
pelajar serta mempertingkatkan persekitaran fizikal bilik darjah harus
dilaksanakan dengan berkesan supaya tidak ada lagi pelajar-pelajar yang akan
tercicir dari arus pendidikan yang yang akan memberi impak kepada pembangunan
negara. Peluang pendidikan yang sama rata perlu
diambil kira.
No comments:
Post a Comment